Translate

lördag 3 december 2022

Hemresan startar

Efter många goa stunder på Raco är det dax att tänka på hemfärden.
Det första är att se till att tältet är hyfsat rent inför nerpackningen. Sedan är det bara att packa ordentligt inför en lång färd hem.

Första stoppet blev I Oliva där vi passade på att bada i den varma källan Font la Salada som bjuder på 25° I vattnet.
Här fick vi en lugn natt! Sedan drog vi vidare mot Barcelonatrakten för att kolla in en cavaprovning.
                N 41 22 05  E 01 46 23
Här fick vi bl a testa en ny cavasort , nämligen cava med ölsmak. Inte helt tokigt men den kostade 28€ för en flaska så det fick allt vara. Men egentligen är det kul att de experimenterar lite grand. Vi fastnade för den rosa cavan och det blev 6 flaskor. Nöjda och belåtna körde vi vidare till Tossa de Mar.
Här var det verkligen tomt på turister så det var inga problem att vandra upp till borgens topp
där vi tog en fika
Efter övernattning på Tossas stellplats drog vi vidare till Calella de Palafrugell. Även där var vi nästan de enda turisterna . Men här var det ett stort problem att hitta en P-plats.
En skylt med stoppförbud och en husbil under bådade inte gott. Vi hittade ingen p-plats så vi körde så långt in som möjligt mellan träden på den sk förbjudna platsen och hoppades på det bästa. Bra att bilen inte är vit! Sedan gick vi ner till stranden o fotade lite grand.
Efter de här två byarna hade vi bara en by  kvar på vår Bucketlist rörande Costa Brava, nämligen Pals

I Pals var det lättare att hitta P-platser och nära centrum låg de dessutom.
En mycket gammal by med rik historia.
Här finns också nya hus som har fått en arkitektonisk gammaldags touche
Väl klara med Pals blev det en snabbvisit i Girona. Stellplatsen låg ca 15 min promenad från centrum så vi fick se lite av stadens sevärdheter
som de målade husen vid Riu Onyar och Eglesia de Sant Feliu.
Men på stellplatsen var det verkligen rörigt med jättemånga bilar som visade sig tillhöra en filminspelning
vilket elverk!
Bilarna på bilden var registrerade i UK .
Sedan kom regnet och vi föredrog att  köra  till Frankrike och tog in på en ACSI camping i Beziers som var öppen året ut. Nästa dag blev det A75 som är en gratis motorväg.
 En lång sträcka med dimma tog vi oss igenom, men var är den fina landsbygden.
Nästa övernattning blev I det lilla samhället Lapalisse med det fina slottet
uppe på höjden. TACK Wilda Vangirl för tipset. Fortsättningsvis blir det här vi övernattar i stället för Digoin som vi besökt så många gånger.
Självklart blev det några stop till innan vi nådde norra Tyskland. I Lubeck hann vi med Julmarknaden.
Och efter Lubeck närmade vi oss Heiligenhafen för att besöka Calles och Fleggards för inköp av  julöl m m.
Därefter väntade färjan på oss i Kiel som skulle ta oss till Göteborg. Väl i hamn var det bara att köra över Älvsborgsbron och efter 15 min var vi hemma.

Vi tackar alla som följt oss på vår resa samt alla som vi mött under våra tre månader som vi varit på resande fot med vår Vantastic. Det har varit en fantastisk tid med underbara möten, en del korta men de flesta har gett upphov till fortsatta relationer.

Nu får Vantastic gå i ide och vi gör delvis det också då jul och nyår står väntande utanför dörren.

Vi hörs o ses  nästa campingår!

måndag 28 november 2022

De bästa sakerna att göra i Beni enligt oss

Det saknas inte intressanta utsiktsplatser i Beni. Bland annat måste vi ju besöka Placa del Castell med Balcon del Mediterraneo,
som ligger mitt emellan Levante och Poniente stränderna.
Det är ett av Benidorms ikoniska landmärke och en av de trevligaste platserna att se i Beni tycker vi.
Det är en brant stigning uppför när man väl kommit ner o ska vända tillbaka. Men det är fantastiska vyer som man får se när vi strosar runt på plattan. De vitkalkade balustraderna med blå kalkplattor
 o det rutiga golvet är verkligen vackert  o får en att chilla eller ta en drink eller lyssna på musik om det finns en gatumusikant när man är där. Här njuter vi!

I år blev det ingen promenad upp till Cruz de Benidorm eftersom värmen skulle knäcka oss. Verkligen synd då man får den mest fantastiska utsikten över hela staden. Vi hoppas att vi får en ny chans en annan gång.

Istället promenerade vi utefter strandpromenaden vid flera tillfällen. Promenaden bjuder på flera bänkar att sitta o vila på. En avkopplande miljö får vi allt säga,
särskilt fram på eftermiddagen då det är lite svalare,
eller så får en smarrig glass kyla ner oss.

Dessutom på Raco finns det ett gäng svenskar som dagligen samlas vid 12-tiden resp 19-tiden för att prata om allt möjligt. De gör även en del utflykter tillsammans
eller som här, här bjuds det på hemgjord Pitepalt.
Engagemanget i diskussionerna kan i bland bli intensiva och långvariga men utvecklande.

onsdag 23 november 2022

Så här fördriver vi tiden I Beni

Vill man inte bada så går det alltid att shoppa. Benidorm är nog ett shoppingparadis för många. Här finns hundratals butiker över hela staden. Går knappt att undvika dem.
Två dagar i veckan onsdag och söndag finns den trevliga gatumarknaden Mercadillo Pueblo på Levantesidan. Här kan det verkligen bli trångt särskilt på söndagarna. Kan man göra några fynd där?
Jovisst går det att fynda. Kolla här; 1 vitt sommarlinne med lite spets10 €,  2 härliga långärmade jumprar med flossad insida 5€/styck. Så nu är jag beredd om värmen dras ner på våra element i bostaden.

Men vi cyklar gärna trots att vi nu inte har några elcyklar. Muskelkraften får användas lite mer. En dag tog vi en tur till Albir genom skogen för att undvika trafiken
och för att få se de vackra blommande buskarna utefter leden.
 Vi börjar med att välja åt vänster utanför Raco tills vi ser gatuskylten Calle de Napoles. Den gatan följer vi  ända upp till skogen. Leden är asfalterad en bit men övergår sedan till grusväg.
Vid denna skylt är det en mycket brant backe och en bit där regnet spolat bort en del av gruset.
Sedan går leden ihop med vägen som kommer från Cami delsTorres. Det är bara att fortsätta rakt fram på asfaltvägen
till Sendero de la Barrina
ända ner till T-korsningen där Carrer Gafarrogatan börjar.
och ner mot Carrer Mitra o Carrer de Trito, sedan såg vi centrum och valde vägen ner till Albirstranden där det blev lunch.
en  ljuvlig spagetti bolognesa.
När vi sedan skulle tillbaka valde vi CV 753 men den är inte så trevlig att åka med hundkärran, för  på en stor del av den saknas cykelväg. Men hem kom vi i alla fall.

Ibland blir det bara en kort tur in till gamla stan
där vi besöker "ett hål i väggen"
Tänk tre saker för 1'80€!  Billig förtäring för en kopplaavstund nästan vid stranden.

lördag 19 november 2022

Benidorm - here we come

Jaa nu var det minst två år sedan vi besökte Benidorm. Klart att vi inte åkte till Spanien under pandemin. Därför var det så roligt att åter kunna komma tillbaka efter dessa år.
Här hälsas vi välkomna av Kicki o Perti som kom att stå mitt emot oss.
Inte kan vi önska oss en blåare himmel för detta är väl det klaraste och blåaste vi kan drömma om. Tänk att Benidorm har solsken nästan hela året om tack vare sitt eget microklimat. Regionen skyddas av de omgivande bergen som håller molnen o regnet på avstånd , för det mesta.
Tältet kom genast upp för att vi skulle få lite mera space och campingmöblerna åkte ut för det var för varmt att sitta inne i tältet.
Varför vill vi återvända till Benidorm, trots att vi varit där flera gånger?  Jo staden har två flaggstränder med fin gyllene sand, kristallklart vatten, massor av shoppingmöjligheter och fantastisk spansk mat . Så här kan vi lätt fördriva tiden i några veckor.
En av de viktigaste sakerna att göra i Beni är att besöka stränderna som alla har blå flagg. Levantestrandens kuststräcka ca 2 km lång och den populäraste o mest besökta av Benis stränder. Här finns också möjlighet att hyra solstol o parasoll.

Vill vi inte bada i havet har vi den jättefina poolen på Raco som verkligen inbjuder till flera dopp
eller så kan vi välja inomhuspoolen
som är uppvärmd.
Så inbjudande!  I Racos två pooler har vi svalkat oss många gånger då det har varit så jättevarmt i flera veckor.

När vi promenerar runt i Beni ser vi så många fina blommor i trädgårdarna.
Här har bougenvillan klättrat ända upp i trädkronorna.
Härlig blomsterprakt i november.

Vilken överraskning det blev, på en tom plats bredvid oss parkerar en svensk husbil o ut kliver Birgitta o Gunnar från Falköping. Inte nog med det, de hade fler passagerare med i bilen. Att ha en hund med sig är ju vanligt bland husbilsfolket men här fick vi träffa 7 stycken toypudlar som var så söta o goa.
De är verkligen lika varandra så det är svårt att räkna dem.
Inne i bilen har de fått tre egna kupéer
visst har dom det mysigt.
Inte behöver de bli överansträngda då husse har kärran med sig på marknaden.
Vilka ljuvliga kompisar Chivas fick i en vecka o även vi som fick träffa Birgitta o Gunnar.